יום שישי, 15 באוגוסט 2014

5 עובדות על דאעש (המדינה האסלאמית) שחייבים לדעת

ישנם דיונים רבים בזמן האחרון על הארגון\מדינה שכובשים את המזרח התיכון בצורת דאעש או ISIS או IS או המדינה האסלאמית (מא), החלטנו לשחרר את החלק השלישי של הקמת הארגון ובנוסף לשחרר את חמשת הנקודות שיתכן ולא ידעתם על הארגון שסוחף אותנו לכיוון האסלאם הרדיקלי.

1. דאעש הוא יצור כלאיים של אל-קעידה:
למי שפתאום ראה את דאעש ולא הבין מהיכן הגיעה, אז קודם כל צריך לפנות לפרקים שלנו הראשון, השני והשלישי (בקרוב!), בנוסף אם לא קראתם אני אחסוך ואספר לכם כי הארגון נוצר בשנת 2001 על ידי מצ'אב אל-זרקאווי אשר נולד בירדן והגיע הישר מאפגניסטן. הארגון הוגדר בהתחלה אל-קעידה עיראק, אותו ארגון הוכה קשות על ידי צבא עיראק וצבא ארצות הברית בשנים 2004 ו - 2006, אך זכה להתאוששות כבירה בעקבות חבירתו לשבטים הסונים כחלק מהארגון מחדש ושינוי תדמיתו אשר היוותה דווקא דרך פוליטית במקביל לדרכים האלימות שנקטו.



2. אבו באכר אל בגדאדי אינו המנהיגו של הארגון מהקמתו: 
ההשתלשלות היא כזו, בתחילה הקים את הארגון מצ'אב אל-זרקאווי אשר נהרג בפעילות אווירית של צבא ארה"ב ומותו התקבל במחיאות כפיים ושמחה ב - 8 ביוני, 2006. הארגון נפגע קשות ומהחלטות פיקודיות של אדם אחד ההחלטות החלו להתקבל בקבוצה של ראשי הארגון, את מקומו תפסו אבו חאמזה ואבו עומאר, אשר גם הם חוסלו בשנת 2010, מצב זה גם כן אינו היה מספיק בשביל לחסל את הארגון ואנו הרי יודעים טוב מאוד שכאשר כורתים ליצור את הראש, צומחים לו 2 ראשים. אחריהם הושמו אבו סולימאן אל נאסר ואבו באקר אל בגדאדי כראשי הארגון. אבו סולימאן נהרג בפברואר 2011 כשנה לאחר היותו ראש הארגון וכך אל בגדאדי הוכתר כראש הארגון הצבאי והפוליטי, ירד למחתרת וארגן מחדש את התנהלות ארגונו בחוכמה. ניסו להתנקש גם בו מספר פעמים, אך ללא הצלחה, הנסיון האחרון בוצע ביולי 2014, כאשר הדיווחים אומרים כי הוא נפצע קשה ונמלט לסוריה.


אבו באכר אל בגדאדי - עולה לנאום


3. מהי מטרת הארגון?
מטרת ארגון הטרור הרצחני היא לגרום לתסיסה במדינות מוסלמיות ולאחר מכן באירופה, לפגוע במיעוטים שיעים, ליצור חזית סונית מאוחדת כחלק מן השבטים בעיראק בקרב העם ולהקים בסופו של דבר, עם אחד בעל צביון אחד מוסלמי אדוק, עליו יחול חוק השריעה כחלק מהחזון המוסלמי הנאור. מצב זה לא התאפשר בתקופת הדיקטטורה של סאדאם חוסיין בעיראק. הארגון נבנה כחלק ממספר ארגוני טרור בעיראק אשר התאגדו יחדיו תחת מטרה משותפת. חזונם הוא להקים ח'ליפות, מצב זה לא התרחש וגם ככל הנראה לא יתרחש בעתיד הנראה לעין, על אף מה שאומרים בתקשורת ועל אף מה שרואים במפות כאשר כל עיראק וסוריה מסומנות יחדיו ונוצרת המחשבה כי הקרב כבר גמור וכל המזרח התיכון בידי המוסלמים הקיצוניים.


איזו מפה תעדיפו? העליונה היא כמובן הפחות רציונלית מהתחתונה.





4. איראן סייעה לארגון וכעת היא נלחמת נגדו:
בשנת 2010 כאשר הארגון היה ביכולותיו הנמוכות ביותר, איראן סיפקה לו נשק, מדים וסכומי כסף גדולים בשביל שיתארגן לנקמה כנגד האויב האמריקאי המשותף לשניהם, ההנחה היא כי ברגע שהכוחות האמריקאים יעזבו את השטח, האיראנים ינטשו את הסבסוד בארגון. כעת, איראן נלחמת לצדה של עיראק, הרי איראן היא שיעית ואנו יודעים כי ראשי הארגון לא כל כך מחבבים את השיעים, האיראנים חוששים כי אנשי דאעש יחדרו לתוך שטחם ויפוררו את משטרם, תהיו בטוחים כי כאשר זה יקרה אנו נזכה לראות הרבה ראשים תלויים על עמודים לשני הצדדים. כבר ביוני האחרון המשטר האיראני שלח 500 אנשי צבא מיומנים לשטח עיראק בכדי לסייע להם במאבקם, הכח הזה נחשב לכח המשימה החזק ביותר כעת במזרח התיכון על פי פרסומים זרים. איראן כמובן מכחישה את הסיוע מכיוון שתמיכה שיעית במשטר השיעי המתפורר של עיראק יכולה להניע שבטים סונים נוספים לסייע דאעש וכך להמשיך להתסיס את הלחימה ולהפנות את האש לכיוונה של איראן שעד כה הוצאה מן התמונה.


5. התנערות שלטון אל-קעידה המרכזי מדאעש :
בטח כבר שמעתם שהארגון כל כך רצחני עד השלטון המרכזי שעומד בראשו לא מוכן לקבל פקודות משלטון אל קעידה הראשי באפגניסטן. אז כבר בשנת 2006 דרשו בן-לאדן ואל-זוואהירי להפסיק את פיגועי ההתאבדות ולא להרוג כל כך הרבה חפים מפשע, הדרישה לא התקבלה בעין יפה אצל ראשי אל-קעידה עיראק בזמנו, לכן הם החליטו להתעלם מבקשותיהם ולהמשיך לעשות בארגון כבשלהם, זוהי הבעיה המרכזית בתחום הזה, אין אופציה להשליט סדר על המצב בצורה זו מכיוון שאין לארגון המרכזי באפגניסטן כלים להכיל זאת. אין לדעת מה קרה בתקופה הזו בין 2006 לשנת 2014, אבל הדיווחים אומרים כי לאחר כניסת דאעש לסוריה, פנו שוב בכירי אל-קעידה לאל-בגדאדי בדרישה להפסיק עם הרג החפים מפשע, מצב אשר נענה בשנית בשלילה, וכך התאגיד החזק הזה במרכז אפגניסטן התפלג סופית מן ארגון הענף שלו כחלק מהתאגדותו לפלג אל-נוסרה אשר נשבע בבסיסו אמונים לאל-קעידה המרכזי. כעת יש דיווחים כי הזרם המרכזי של אל-קעידה ודאעש מנסים כל אחד בתחומו לצבור כח באזור המזרח התיכון וכנראה בעקבות חוסר היציבות של הארגון המרכזי של אל-קעידה, ארגון דעאש יתחזק יותר בעולם לזמן הקרוב.


6. לסיכום: סרטון של 40 דקות טוב יותר ממליון מילים על הארגון, למי שעוד לא ראה או שמע, אני ממליץ בחום לצפות בסרט של חברת VICE הנוגע לארגון דאעש, ישנם חלקים קשים לצפייה בסרט. צפייה מענה\מהנה.




כותב המאמר הוא אדיר זנגי - סטודנט תואר שני באוניברסיטה העברית בתחום מדעי המדינה - פוליטיקה ודמוקרטיה בישראל. בעל תואר B.A במדעי המדינה ומזרח תיכון ומתמחה בכיר לשעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה