יום שבת, 26 ביולי 2014

כלכלת טרור: מקורות המימון של החמא"ס

המבצע בעזה גובה מישראל משאבים כלכליים כבדים שאת תוצאותיו נראה לאחר בסיום המערכה. כמו כן, החמאס צפוי לקבל מכה כלכלית לא קלה. על רקע הלחימה של מדינת ישראל מול ארגון החמא"ס, ראוי לבדוק מקורות המימון של הארגון. חמא"ס מוכרז כארגון טרור כמעט בכל מקום בעולם. לכן לא ניתן להעביר לו כספים באמצעים חוקיים ולגיטימיים כמו העברות בנקאיות ועסקאות מט"ח. בעקבות כך עם הזמן התפתחו שיטות שונות ועקיפות להעברת הכספים מתאי הארגון ברחבי העולם לעזה. למימון החמא"ס יש מרכיב מרכזי במימוש מטרותיו של הארגון. למשל, כיצד מממן החמא"ס את הלחימה מול ישראל?, או מה הם מקורות המימון של הארגון?
ללא מימון חיצוני , אין זכות קיום לחמא"ס. הוא חייב משאבים כספיים על מנת להמשיך ולממן את פעולות הטרור שלו.
ראשית, חמא"ס מקבל מימון ממדינות כגון איראן, ערב הסעודית וממדינות ערביות אחרות. כספי המימון לא מגיע רק מגורמים רשמיים (ראשי מדינה), אלא מאנשים פרטיים ואמידים התומכים באידיאולוגיה ופעולות החמא"ס.





שנית, החמא"ס משתמש בצדקה (Dawa) ככלי לגיוס כספים שהוא אחד מחמשת עמדוי האסלאם. השימוש בכלי זה נפוץ במיוחד אצל ארגוני טרור איסלמיים קיצוניים בגלל היעילות שלו.החמא"ס מגייס צדקה באופן חשאי ודיסקרטי עד כמה שניתן על מנת להימנע מזיקתו של הארגון לפעילות מסוג זה. 
הארגון מגייס תרומות מכל רחבי העולם כאשר הרוב מגיע מאגודות צדקה המהוות רשת פיננסית של החמא"ס:
  • Interpal (קרן הרווחה והפיתוח לפלסטין) - ארגון צדקה המעביר כספים לחמא"ס. משרד המשפטים האמריקאי טען כי הארגון תומך במימון טרור ונאסר על אזרחי ארצות הברית לעשות עסקים עם הארגון.    
  • The Al Aqsa Fund (קרן אל אקצה) - ארגון צדקה לו סניפים ברחבי אירופה. הארגון תואר על ידי ארצות הברית כמרכיב קריטי של תמיכה בחמא"ס אשר משתמש בסיוע כספי והומניטרי ככיסוי לספק תמיכה לארגון.
  • Le Comité de Benfaisance et de Secours aux Palestiniens - קרן צדקה מצרפת שמגדירה את עצמה כארגון העוסק בפיתוח תוכניות כלכליות וחברתיות יחד עם ארגונים מקומיים בעזה. בשנת 1997 משטרת ישראל הגדירה את הארגון ככקבוצת טרור עם זיקה מובהקת לגיוס כספים בשביל ארגונים אחרים. בשנת 2003, משרד האוצר האמריקאי הגדיר אותם כקבוצת טרור לצרכי גיוס כספים למען טרור.
  • Holy Land Foundation for Relief and Development (קרן האדמה הקדושה לרווחה ופיתוח) - קרן מימון הנמצאת בארצות הברית וממנת פעולות טרור של החמאס משנות התשעים. הארגון הוצא מחוץ לחוק בארצות הברית. באיחוד האירופי נכסיו הוקפאו. 



אלו הן רק חלק קטן מקרנות לגיוס כספים שחמא"ס משתמש על מנת לממן את המשך פעולותיו. קיימות מאות של קרנות מסוגים אלו ברחבי ארצות הברית, אירופה והמזרח התיכון. 

קיימות שיטות נוספות למימון הארגון כגון הלבנת הון, סחר בסמים וזיוף. נכון להיום לחמא"ס אין כל דרך חוקית להעביר אליו כספים. לכן, הוא נאלץ להשתמש בצינורות לא רישמיים על מנת להמשיך את פעילותו. לישראל ושאר מדינות המערב יש את הפתרונות לחסום צינורות אלו אך הן אינן יכולות למנוע את התופעה במלואה. לנוכח האיום, יש להגביר את השיתוף פעולה במסגרת הבינלאומית בין מדינות על מנת לקבל תמונה רחבה ככל האפשר לגבי מקורות המימון לחמא"ס. אם לא באמצעים צבאיים, אולי באמצעים כלכליים יהיה אפשר לנטרל את החמא"ס ולהוביל את האזור לעתיד טוב יותר. 


זיו ידוב, ראש ארגון בפתח, כעת נמצא בלימודי תואר M.A במסלול המחקרי באוניברסיטת חיפה בתחום יחסים בינלאומיים, בעל תואר B.A במדעי המדינה וגאוגרפיה. כמו כן היה מתמחה בכיר במסגרת תוכנית טרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון INSS.   


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה