יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

חזבאללה נערך לקראת בואו של דאע"ש

האיום שמציב ארגון דאע"ש מתחיל לתת אותותיו על לבנון בכלל ועל ארגון החזבאללה בפרט. הארגון השיעי-לבנוני הלוחם לצידו של בשאר אל אסד בשלושת השנים האחרונות במלחמת האזרחים הסורית יודע כי הארגון הסוני שם לו למטרה גם את הפיכתה של לבנון לחלק מהמדינה האסלאמית החדשה ומבין כי אם ברצותו להגן על הקהילה השיעית במדינה עליו להגן הלכה למעשה על לבנון כולה. כך מצא עצמו חזבאללה משתף פעולה יחד עם צבא לבנון עת תקפו בתחילת החודש מספר לוחמי דאע"ש בצפון לבנון. בקרבות הקשים נהרגו מעל ל-11 חיילים לבנונים ונשבו כ-15 חיילים נוספים. סרטון בו נראה אחד מהחיילים מוצא להורג שוחרר על ידי דאע"ש לפני ימים אחדים.

חזבאללה מחזיק בידע מודיעיני על תוכנית המתקפה הצפויה של דאע"ש על לבנון, חשף לאחרונה כי הארגון עתיד לתקוף את לבנון בשני מאמצים עיקריים: האחד בצפון ה"בקעה" הלבנונית ליד העיר ארסל שם גם התרחשו האירועים האחרונים מתוך מטרה לתקוף את שבעת הכפרים השיעיים באזור והשנייה בצפון-מערב המדינה, העיר טריפולי הנחשבת למעוז סוני גדול בלבנון וגם משמשת כעיר נמל וכמוצא לים התיכון.




חזבאללה שואב את מרבית הידע המודיעיני כתוצאה ממעצרו של האמיר של דאע"ש אבו אחמד גומה על ידי צבא לבנון. זו גם הסיבה בגינה ביצע חזבאללה לפני מספר ימים תמרון יבשתי באזור ואף פרסם כתבה בערוץ מקומי הממחישה כי הוא מבין את כוונותיו של דאע"ש במטרה אולי לסכל את כוונותיו. הסרטון לכתבה מופיע כאן.



המצוקה העיקרית עמה מתמודד חזבאללה בימים אלה היא מצוקת כוח האדם. מכיוון שהוא פועל במקביל בסוריה שם ספג אבדות רבות, בצפון לבנון ושומר עתודות על גבול ישראל מתקשה הארגון לבצע את כל המשימות בעת ובעונה אחת. לכן, הוא מנסה יחד עם צבא לבנון לבנות מודל של "התנגדות מקומית חמושה" החוצה עדות וקהילות בלבנון במטרה שאלו יהוו חיץ בין לוחמי דאע"ש לבין לבנון. הארגון יוצא מנקודת הנחה כי צפויה זו להיות לחימה ארוכת טווח מול לוחמי ג'יהאד סוניים אשר "לא מוגבלים" לדברי מקור בחזבאללה בלוחמים אשר אינם חוששים להקריב את חייהם ולכן זקוק לכוח אדם נוסף מקרב עדות אחרות בלבנון בכדי לבלום את האיום החדש.


התנהלותו של חזבאללה לאחרונה מלמדת כי הארגון חושש חשש אמיתי מעלייתו של דאע"ש ורואה בו אתגר אמיתי לכוחו בלבנון. דבריו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה אשר כינה את דאע"ש "מפלצת שהרסן שלה הותר" והתנהלות הטקטית של הארגון מוכיחים זאת.חזבאללה מבין כי עליית האתגר ממזרח מחליש ושוחק את כוחו של ופוגע במאזן האימה שבנה הארגון מול ישראל. יחד עם זאת חשוב לציין כי אף על פי שבשלוש השנים האחרונות לחם חזבאללה לצד אסד הוא שמר ואף חיזק את מאגר הנשק שמיועד מבחינתו ללחימה מול ישראל.

עוז גרטנר בעל תואר M.A בתכנית ללימודי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב. בעל תואר B.A במדעי המדינה ויחסים בין לאומיים, ובנוסף הינו מתמחה לשעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). כעת עוז מנהל שיווק ופרויקטים בחברת תמנון שיווק מערכות התראה ומיגון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה