שלשום התפרסם סקר של תחנת הרדיו "קול ישראל". הסקר מראה מציאות עגומה. לו הבחירות היו מתקיימות כעת, הכנסת היתה מפוצלת לשברירי מפלגות. חלוקת המנדטים שפורסמה בסקר: הליכוד - 23, העבודה-התנועה - 23, הבית היהודי - 17, כחלון - 9, יאיר לפיד - 8, ישראל ביתנו - 8, ש"ס - 8, יהדות התורה - 7, בל"ד ורע"מ - 5, חד"ש וטיבי - 6.
ארגון בפתח מייצג קבוצת סטודנטים אשר מטרתה לארגן את סדר היום החדשותי בצורה רלוונטית, ברורה ואקדמית כשינוי מרענן וחדשני לאתרי החדשות ומכוני המחקר אשר מתבססים על האליטיזם של הדור הישן, ובכך לאפשר לדור חדש בעל קול ייחודי לחקור, לנתח ולפעול למען הציבור הישראלי ומטעמו בכל תחומי העניין בארץ ובעולם. מומלץ להישאר, לקרוא ולהתעדכן באופן תדיר.
יום שני, 29 בדצמבר 2014
ליברמן ראש הממשלה הבא?
שלשום התפרסם סקר של תחנת הרדיו "קול ישראל". הסקר מראה מציאות עגומה. לו הבחירות היו מתקיימות כעת, הכנסת היתה מפוצלת לשברירי מפלגות. חלוקת המנדטים שפורסמה בסקר: הליכוד - 23, העבודה-התנועה - 23, הבית היהודי - 17, כחלון - 9, יאיר לפיד - 8, ישראל ביתנו - 8, ש"ס - 8, יהדות התורה - 7, בל"ד ורע"מ - 5, חד"ש וטיבי - 6.
יום רביעי, 24 בדצמבר 2014
אולי באמת יש ללפיד עתיד?
אז לצד הטענות כי המפלגה לא עשתה דבר בכנסת האחרונה וראש המפלגה שלה הוא סתם פרצוף יפה שהגיע מהפוליטיקה ולא מבין דבר בכלכלה, חינוך או ביטחון, עומדים מספר עקרונות שהמפלגה מדגישה אותם בכל מפגש ומפגש וחשוב לציינה גם כאן. אז אני מציג פה לפניכם את עשרת הסיבות לבחירה ביש עתיד.
1. קודם כל הדבר החשוב ביותר שהמפלגה ביצעה כבר בכניסתה לכנסת זה הקטנה ל - 18 שרים בלבד והורדת התפקיד המגוחך של "שר ללא תיק", כמויות השרים וסגני השרים שלא עשו דבר וחצי דבר בכנסת על חשבון משלם המיסים ובזבזו מליוני שקלים מתקציב המדינה נכחדו בעקבות דרישת לפיד לביטולם.
2. שי פירון, שר החינוך לשעבר נתפס כאמביוולנטי בבחירות הנ"ל. השינויים הרדיקאליים שביצע בסבב האחרון יתכן ויניבו פירות עוד מספר שנים, אך עד אז לא נוכל לאמוד באמת את שינוייו. אולם דבר אחד אפשר לזקוף לזכותו, הוא איפשר ל - 200 אלף ילדים בכיתות א'-ב' להשתתף בקיטנות ולהעסיקם במקום להיות בבית, דבר אשר אפשר להורים להמשיך בשגרת חייהם ולחסוך עוד מספר שקלים בחשבון הבנק תמורת חינוך טוב יותר לדור הצעיר. מטרתם, דרך אגב בשנת 2015 להגיע לכ - 400 אלף ילדים בכיתות א'-ד' במסגרת קייטנות בתקופת החופש הגדול.
3. גאווה נוספת של המפלגה היא החדרת השוויון בנטל כמטרה מרכזית שמטרתה ליצור שוויון בין כלל הפלגים בחברה. אמנם לפיד מנסה להתרחק מדעותיו הקיצוניות של אביו בנוגע לחרדים בכך שהוא אומר כי הוא לא שונא או מתנגד לחרדים אולם יש בכל זאת את הצורך לפתוח את השערים לקהל החרדי ולשתפו גם בנטל השרות הצבאי וגם בשוק העבודה ועל כן שנת 2014 מצויינת כשנה בה הגיוס החרדי הגיע לשיאו ונפתחו מרכזי תעסוקה לקהל החרדי.
4. המאבק של לפיד במשרד הביטחון ובתקציבי העתק שלו אמנם לא צלחו כפי שחשב, אולם הגדלת תקציב סל הבריאות בשנת 2014 גדל ב 300 מליון שקלים, דבר אשר המפלגה זוקפת לזכותה. עכשיו צריך רק שיאיר יאבק חזק יותר מול משרד הביטחון ויבצע קיצוצים נרחבים יותר בכדי שיוכלו להעביר לסל התרופות תקציבים משמעותיים יותר לרווחת אלה שבאמת זקוקים למזור. כמו כן, לפיד זוקף לעצמו גם את יצירת התקציב החברתי ביותר בעשור האחרון והוא מאוכזב מכך שחוק התקציב לא עבר בכנסת ושכולנו הולכים לבחירות.
5. הביטחון התזונתי שחשוב למפלגה בכדי לחזק את אוכלוסיית הילדים החלשה, הובילה את המפלגה להכפיל את מספר הארוחות החמות לכ - 200 אלף יחידות וכמו כן הכפילו את התקציב לרכישת ספרים וציוד חינוכי, אכן נשמע צעד מפתה צעד חכם, חבל שגם לא ציינו את חברי הכנסת מתוך המפלגה שסייעו בכך.
6.עסקים קטנים! השינוי החברתי מגיע בצורה קפיטליסטית גם כן בעזרה לעסקים הקטנים, חלק מהתנגדות לעלות את שכר המינימום מגיע מהמחשבה כי העסקים הקטנים אשר מתקשים להתבסס בשוק יקרסו באם יעלו את השכר הבסיס ל - 30 ש"ח לשעה. בנוסף לכך, המפלגה גם ביטלה את המס לזוגות שעובדים באותו עסק, התשלום על המס שבפועל נכנס לקופה והכפייה על המדינה להחזרת הכספים במהירות, כל זאת בכדי להחזיק את העסקים יציבים ולמנוע קריסה של למעלה מ - 50% מהעסקים שלא שורדים את חמשת השנים הראשונות. לבסוף גם מתגאים במפלגה כי הם הכפילו קטן ההלוואות לעסקים הקטנים כדי שיוכלו להתפתח, לצמוח ולייצר עוד מקומות עבודה. קפיטליזם כבר אמרנו?
7. דבר אשר הוא רלוונטי כעת וניתן להרגישו כבר עכשיו בכיס הוא הורדת מחירי החשמל ב 10% באמצעות מדיניותה של "יש עתיד" מתחילת 2015.
8. חוק מעמ' 0 התקוע אצלן הממשלה מציע שינוי תפיסתי של כל מה שקשור לתמיכה בזוגות הצעירים לרכוש את דירת הראשונה ללא מע"מ ובכך לחסוך לזוגות בסביבות 240 אלף שקלים. עלות החוק הינו 2 מיליארד דולר, עלות הבחירות הקרובות 2.5 מיליארד דולר. אפשר להתווכח אם החוק טוב או לא, אני חושב אישית כי יש מקום לחוק הזה שיכול לעזור לכל כך הרבה אנשים יותר מאשר מע"מ 0 על פירות ויקרות שיחסכו אמנם לכל השכבות באוכלוסיה אך בצורה רוחבית ויותר קשה לפיקוח. מע"מ 0 יבטיח לעתיד ילדנו (ואפילו לכותב המאמר) דרך בטוחה להינות מחיים טיפה יותר נעימים. מי שלא בקיע בחוק יכול לקרוא עוד בכתבה הזו ולבין למה החוק הזה כל כך חשוב. את תגובת לפיד לדברי ראש הממשלה בנוגע לחוק מע"מ 0 ניתן לקרוא פה.
9. הקטנת הגיוס בכיתות, גיוס 1,100 כבאים ושוטרים, תוספת תקציבית לגופים אלה, הגדלת ההשקעה במערכת הבריאות ב - 4 מיליארד שקלים ועוד ועוד לדברי המפלגה הם פרויקטים שנתניהו תקע בממשלה בכדי למנוע מלפיד לגרוף עוד ועוד ניצחונות שתוארו כאן.
10. אחרון חביב, עם שלא מכיר את עברו, עתידו לוט בערפל. לכן יש עתיד הציבה לנגד עיניה את הזכות להאבק בעוני של ניצולי השואה והגדילה את תקציבם במיליארד שקלים נוספים, מעוניינת להגדיל את קצבאות הזקנה לקשישים אשר מקבלים הבטחת הכנסה והרצון העז להוציא 190 אלף קשישים מתחת לקו העוני. כל זאת בכדי לשמור ולכבד את הקשישים אשר חיים במדינה.
כעיקרון מייחסים למפלגה בין 7-11 מנדטים, לפיד בטוח כי הסקרים אינם משקפים את המפלגה וכי הם עוד יפתיעו בגדול, רק הזמן יגיד אם כניסתו לפוליטיקה תניב תוצאות טובות יותר לעם ישראל, בינתיים נראה כי הוא המתמודד הצבעוני והדומיננטי ביותר. רק שיפור במדיה התקשורתית תוביל לשינוי תודעתי בציבור הרחב יותר.
כדי לקרוא עוד על המפלגה ועל החזון שלה כנסו לאתר המפלגה של "יש עתיד".
יום שלישי, 16 בדצמבר 2014
דרך חדשה או השערות דמיוניות?
מפלגת העבודה יצאה ללא ספק לדרך חדשה, יצחק הרצוג(הוא מעדיף יצחק נכון?) עשה מהלך גדול בחבירה לרוטציה עם לבני והפך לאלטרנטיבה ראויה, ראש הממשלה מזיע ומבין שהכהונה הבאה כבר אינה בכיס כמו קודמותיה.
אך האמנם זה נכון?
ניסינו להרכיב קואליציות אפשריות והתקשינו למצוא אחת יציבה ובטוחה
נקודת המוצא המרכזית היא שהחרדים(ללא אלי ישי) יתנו עדיפות לנתניהו אך לא באופן אבסולוטי, אלי ישי ילך עם נתניהו בכל מקרה.
להלן משחקי הכיסאות
ממשלת שמאל מרכז
1. העבודה (24) כחלון(10) ליברמן (9) לפיד(9) מרצ (5)= 57 מנדטים
אך האם ישבו ליברמן וכחלון עם מרצ גם אם יחצו את ה61?
ממשלת שמאל- מרכז- חרדים
2. העבודה(24) כחלון(10) ליברמן(9) החרדים(13) מרצ(5)= 61 מנדטים
הבעיה- קואליציה צרה מאוד, שוב מרצ בפנים על חשבון יש עתיד.
ממשלת מרכז- חרדים
3.העבודה(24) כחלון(10) ליברמן(9) החרדים(13) לפיד(9)=65 מנדטים!!!
הבעיה- החרדים יצטרכו לשבת עם לפיד, היתרון- יש רוב מבוסס
כאשר מנתחים את הקואליציות האפשריות של בוזי הרצוג על פי ממוצע הסקרים האחרונים ובהנחה ויקבל כמות מנדטים נכבדה (24), הדרך היחידה בה יוכל הרצוג להקים ממשלה, היא בתנאי שהחרדים יסכימו לשבת עם יש עתיד, או..... שמרץ, ישראל ביתנו וכחלון יסכימו לשבת ביחד והמפלגות הערביות יתמכו מבחוץ, עד כה לא נראה מבטיח.
ויש עוד דרך, מעבר של קולות מהימין לשמאל- מרכז, אך יש להודות שזה כרגע לא נראה באופק.
הרצוג יודע שכדי להיות ראש ממשלה הוא יצטרך לתת נוק אאוט לנתניהו אחרת משחק הכיסאות יקשה עליו לבנות קואליציה יציבה.
והחרדים.... ובכן כמעט הכל תלוי בהם, יש פלא למה נתניהו חיזר אחריהם כל כך?
הכתבה נכתבה על ידי דף בחירות 2015 בפייסבוק דרך שיתוף הפעולה המיוחד שנוצר - זה כמו האיחוד של בוז'י וציפי רק רציני יותר.
יום שבת, 13 בדצמבר 2014
מה עתידה של מפלגת "יש עתיד"?
יש עתיד הייתה ללא ספק המנצחת הגדולה של בחירות 2013, היא נכנסה ליום הבחירות עם 11 מנדטים בסקרים ויצאה עם 19. יאיר לפיד לרגעים ספורים עוד ניסה לחשב איך הוא זה שמרכיב את הממשלה, אך לבסוף פנה לנפתלי בנט ל"ברית אחים", הברית הזאת שמה את החרדים באופוזיציה, חוקקה את חוק הגיוס וקיצצה לחרדים בקצבאות הילדים, בחינוך ובישיבות, עם זאת בנט ולפיד לא לקחו בחשבון כנראה את הבדלי האידיאולוגיה בינהם, הבדל שגרם לפירוק הברית של לפיד עם בנט והנחיל ברית חדשה עם לבני ויש שיאמרו שגם עם ליברמן.
ניסיון הפוטש שהיה או לא היה הביא לאיבוד האמון בין נתניהו ללפיד, ועל כן פורקה הקואליציה.
כניסתו של כחלון לפוליטיקה, האיחוד של לבני והרצוג, ופירוק הממשלה החלישו משמעותית את יאיר לפיד, שיודע כי 19 מנדטים הוא כבר לא יקבל.
בבואנו לעשות חישוב פשוט של קואליציות, החרדים יקבלו עדיפות ברורה על יאיר לפיד, להם יש לפחות 15 מנדטים, וללפיד יש במקרה הטוב 11.
אם נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה הוא יקים קואליציה עם בנט, החרדים,ליברמן וכחלון. קואליציה שכזאת לפי הסקרים מנבאת כ70 מנדטים לפחות.
אם הרצוג ירכיב את הממשלה, הוא יצטרך להזיע על מנת להרכיב קואליציה יציבה, החרדים מחרימים את יש עתיד, וליברמן ומרץ לא בדיוק רוצים לשבת אחד עם השני. במצב כזה מישהו יצטרך להתפשר או שהמנדט יחזור לנשיא.
בבחירות 2013 יאיר לפיד היה לשון המאזניים, בבחירות 2015 לשון המאזניים הם האויבים הגדולים של לפיד, החרדים.
מישהו עדיין מתפלא למה כחלון וליברמן מסרבים להתאחד עם לפיד? גם הם מבינים שלפיד הוא "מוקצה" בעיני החרדים, והחרדים- בלעדיהם לא תוקם ממשלה.
צוחק מי שצוחק אחרון???
מאמר זה נכתב על ידי דף הבחירות שנפתח בשיתוף פעולה בין ארגון בפתח לדף הבחירות המיוחד
https://www.facebook.com/behirot15
יום רביעי, 3 בדצמבר 2014
בחירות רבותיי, בחירות!
מבחינת ראש הממשלה, הבחירות הן בעקבות חוסר משמעת קואליציונית שאומרת כי יאיר לפיד ולבני חתרו תחתיו וכך הוא אינו יכול לקיים התנהלות ממשלתית סדירה. יש משהו בדבריו, חוסר היכולת למשול בקואליציה אשר ראשי המפלגות לא יכולות להתנהל תחתיו מעלה קושי רב בהתנהלות של קואליציה שאמורה להנהיג את העם.
אך בחדרי חדרים, במסדרונות הכנסת אני שומע קול אחר. קול שאומר כי בנימין נתניהו מפחד. לראשונה הגיעה מפלגה שבאמת מזיזה דברים. יאיר לפיד בא עם אג'נדה אטרקטיבית, לקח את התיקים החברתיים והתחיל לעשות בלגן בתוך הכנסת, פתאום באמת יש דברים שמתרחשים.
התקציב אשר עמד על הפרק היה תקציב חברתי להפליא. חוק קק"ל שביקש לקחת כסף מהאגודה הרווית הזו, סיוע לניצולי שואה במיליארד שקלים נוספים, שוויון בנטל לכל אזרחי המדינה וחוק הלאום שבא לשמור על הצביון היהודי - זה בדיוק מה שהמדינה הזו הייתה ועדיין צריכה. אז למה בעצם בנימין נתניהו הולך לבחירות ולא "בולע את הצפרדע" וממשיך להנהיג?
את הסיסמא המוכרת שכל תומך של בנימין נתניהו יודע לצטט היא "חוק מע"מ 0? זה יהרוס את המדינה". המשפט השגור בפי כל תומך ליכוד מראה בורות חסרת תקדים. הרי אף אחד לא באמת קרא את החוק. החוק בא לשנות פה דפוסים שלא נראו עד כה, בא לעזור לשכבת הביניים שהולכת ונשחקת. החוק יטיב עם האזרח הישראלי-יהודי הממוצע בשנות ה 20 המאוחרות לחייו ובאמת יציע שינוי ואלטרנטיבה - לא רק מבחינת המעמדות במדינה, אלא גם מבחינה ממשלתית.
![]() |
| תחזית חדשות ערוץ 2 |
לכן ראש הממשלה מפחד, הגיעו חבורת אנשים כאילו משום מקום והם מגיעים לעשות מחטף. עכשיו ראש הממשלה הכניס את עצמו לברוך גדול יותר. אם כחלון יכנס גם כן לממשלה, ראש הממשלה יעמוד בראש ממשלה בעלת מספר רב יותר של ראשים, יחד עם החרדים ויחד עם מפלגות הימין ואולי אף לפיד.
![]() |
| תם ונשלם פרק זה |
שאלות קואליציוניות רבות עולות כעת לקראת הבחירות. בנט היתנער מלפיד, אמר שזו הייתה טעות קואליציונית לחבור עמו, האם הוא יעמוד במילתו גם לאחר שלפיד יזכה שוב באותה כמות מנדטים כמו בחירות שעברו (19)? האם לבני תחבור לשמאל או תשאר עלה התאנה של הימין לאחר בחירות אלו ואיפה היא תמצב את עצמה לאחר הבחירות הללו? האם הערבים יחברו יחדיו למפלגה אחת לפני הבחירות או שמא יתמוססו כפי שהתחזיות מראות? כמה מנדטים לעזאזל כחלון יקבל - ההשערה היא בסביבות 10 מנדטים. האם ביבי יחבור לחרדים מיד לאחר הבחירות? והאם באמת ניהל דיל עימם לפני ההכרזה על הבחירות?
הנסיון להפוך את לפיד לשעיר לעזאזל הצליח בסיבוב הראשון של נתניהו כמה שנחשב לנאום יריית הפתיחה של בחירות 2015. הקרב מתחיל, הגלגלים מתחממים והולך להיות מאבק מלוכלך, מלא במשאבים שהולך לקחת לכולנו את הזמן הפנוי וגם את הסבלנות.
אז תזכירו לי שוב על מה הבחירות האלה?
יום שבת, 15 בנובמבר 2014
מי הפליל את ישראל היום?
טענתם העיקרית, הנה העובדה כי העיתון מנוהל על ידי אייל ההון שלדון אדלסון והוא משרת את צרכיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. העיתון לדבריהם כותב בשבחו של ראש הממשלה ומנסה להכשיל את אויביו הפוליטיים. לדעת תומכי החוק, ברגע שיתחילו לגבות אפילו שקל על העיתון, כמות הקוראים תרד וכך העיתון ירד מגדולתו.על פניו, הטענה הנה לגיטימית, עיתון אשר תומך בפומבי בראש ממשלה מכהן בעקבות חברות קרובה בין בעליו לבין מנהיג המדינה. אך עם זאת, האם אנו מתכחשים לכך שרוב העיתונים אשר מופצים ישנה אג'נדה מסוימת? הרי אנו יודעים כי מהרגע הראשון שהופצה פיסת הנייר הראשונה על הכתב היא הוסבה מידית לכלי תעמולה\הפצת דת. האם אין אנו יודעים לאיזו אג'נדה פוליטית פונים עיתוני ידיעות אחרונות ועיתון הארץ למשל?
טענה נוספת מצד אותם תומכים גורסת כי ישראל היום מבצעת הרס שיטתי בעיתונות הכתובה והיא זו שכביכול אחראית לנפילת עיתונים אחרים אשר נחלשו בשנים האחרונות. טענה זו כמובן מופרכת, אך בכל זאת אתן עליה את הדעת, אין ספק כי העיתון אכן "נגס" בנתח השוק של עיתונים אחרים, אבל מכאן ועד הטענה כי העיתון גרם לנפילה של עיתון כזה או אחר היא הזויה. היכולת של אמצעי התקשורת אשר מכונה "עיתון" להישאר רלוונטית היא דרך אבולוציה של תכניו בין אם זה בין כותלי האינטרנט או לחלופין דרך פרסומות רבות יותר ואופציות נוספות של שימושיות אשר מכניסות כסף למערכת. אני בספק כי אם המודל הכלכלי של עיתון "ישראל היום" היה בגירעונות, בעליו היה ממשיך לתמוך בו, אלא להפך, דווקא הפופולריות שלו גרמה לו להתפתח מעיתון בעל דפים מועטים למעצמה עיתונאית קטנה אשר מרשה לעצמה להוציא עיתון בכל יום חול ואף עיתון מלא, חינמי, צבעוני וגדוש גם בסופי השבוע.
האמצעי האגרסיבי לכפות על תושבי ישראל לשלם על מוצר אשר הם יכולים לקבל בחינם, אינו נתפס בעיני, ח"כ כבל יכל להשקיע את כוחו וכובד משקלו דווקא להקל על האזרחים באינספור דרכים בדיור, מזון ותחבורה כדי שיישאר לאזרח עוד כמה שקלים בארנק. ברם, הוא דווקא מעדיף להעביר הצעת חוק כדי למנוע מהאנשים את הנגישות לחדשות, הרחבת הידע והנעמת שיחות הסלון.
בנימין נתניהו לא יישאר כל חייו על כס השלטון, הוא יתחלף בסופו של אדם, הרי לא לעולם חוסן, אין זה אומר כי יש לכפות על עיתון מודל תשלום כזה או אחר. בוודאי שאם היה יודע חינמון אשר היה לדוגמה כופר בקיום המדינה, ח"כ כבל לא היה משקיע עליו זמן רב ואף היה מגן עליו בטענה שזוהי הזכות לדמוקרטיה וזכות הדיבור. הרי אין בעיה בכך שעיתון משבח ממשלה מכהנת, ואם נצטרך לדוגמה לסגור כל כלי תקשורת או לחלופין תכנית טלוויזיה שפוגעת בערכי המדינה או מפרגנת לגורם זה או אחר יתר על המדינה, היינו נשארים עם מעט מאוד ערוצים - אם בכלל.
אני עוקב אחרי התפתחות העיתון, מהרגע שהוא הוקם, כ - 8 שנים שאני נוהג לקרוא את העיתון בימי חול ובסופי שבוע, הכתבות הן רבות ומגוונות, ואם פינה אחת מוקדשת לפאן אקטואלי שאינני מתחבר אליו, משחק שבו הקבוצה שלי הפסידה או סיקור אלבום שאינני אוהב - יש לי את זכות הבחירה במידה הדמוקרטית שלי לדלג ולהמשיך הלאה, אז למה קשה לפוליטיקאים שמתנגדים לעיתון - להתעלם ולהמשיך הלאה? הרי העיתון לא מה שיוביל את המדינה לאבד את ערכה הדמוקרטי, אלא הסכנה שבסגירה וכפייה על עיתון בישראל.
למה בתקופה שידיעות אחרונות היה מונופול, לא פעלו חברי הכנסת בצורה נמרצת כזו כדי למסד את השוק? דווקא כאשר השוק מעצב את עצמו לטובת הלקוח, חברי הכנסת נזכרים להתעורר. אם העיתונות בישראל אכן נמצאת במשבר, יתכן כי יש צורך להיערך בהתאם, יתכן ואכן אין מקום לעיתונות כתובה בישראל וכי העיתונות החינמית צריכה להיכנס לתוקף דרך פרסומות כמו באינטרנט. אולי מחוקקי החוק יעלו הילוך ויכפו על אתרי החדשות האינטרנטיים לגבות כסף על תפוצתם גם כן? מחוקקי החוק מעדיפים להעניק תמיכה כספית ציבורית לעיתונים כדי שיתאוששו מאשר שהשוק ימסד את עצמו וזאת רק כדי לחבל בעיתון אחד אשר מביע תמיכה בראש ממשלה מכהן, דבר שיתר האמצעים העיתונאים, תכניות הטלוויזיה וכתבות המחקר לא הצליחו לעשות עוד לפני הפצת העיתון - והנה לכם האבסורדיות.
כותב המאמר הוא אדיר זנגי - סטודנט תואר שני באוניברסיטה העברית בתחום מדעי המדינה - פוליטיקה ודמוקרטיה בישראל. בעל תואר B.A במדעי המדינה ומזרח תיכון ומתמחה בכיר לשעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
יום ראשון, 9 בנובמבר 2014
סטודנטים יקרים מאמר פתיחת שנת 2014-2015
מצבם הכלכלי של הסטודנטים האמריקאים
לפי סקר של התאחדות הסטודנטים, החוב הממוצע של הסטודנט הישראלי עומד על 1,165 אלף ש"ח בחודש שהם 12 אלף דולר (כ-42 אלף ש"ח לשלוש שנים - משך זמן ממוצע של תואר אקדמי בישראל). החוב הממוצע של הסטודנט האמריקאי עומד על 26 אלף דולר. חיי הסטודנט אינם וורודים לא בארץ ולא בעולם והרבה אנשים פונים לקבלת סיוע והלוואות של עשרות אלפי שקלים ועדיין הגוורדיה הישנה מצפה מאותם סטודנטים לחיות בצנע בשנים היפות ביותר שלהם בכדי ללמוד ולא לטוס לחו"ל ולהתנזר מכל יציאה, עובדה זו אינם עולה על הדעת ואינה מתיישבת בקנה אחד עם רצונות הסטודנטים להשכלה נאותה במקביל לאורח חיים סביר והוגן. ומן הצד השני אני מסכים כי ישנו הבדל גדול בין חוב של 12 אלף דולר ל-26 אלף דולר. בדומה לישראל, המשכורות בארצות אינן גבוהות במיוחד ולכן קיים קושי רב יותר להחזיר הלוואות גדולות יותר.
הסטודנט הוא מקור הכסף המהיר והבטוח ביותר בכל הקשור להלוואה גם מבחינת הבנקים וגם מבחינת המדינה. הסטודנט נשען על הוריו, ללא יכולת או עצמה להיאבק, ללא ברירה למשא ומתן על חייו או מקום מגוריו ועם מחירים שמרקיעים שחקים בכל שנה. לסטודנט נותרו שתי אופציות רציונליות, ליפול כנטל על כתפי הוריו למשך מספר שנים או להיכנס לחובות של עשרות אלפי שקלים עוד לפני הרצון להתחתן, לרכוש בית, לפתוח עסק או פשוט לתדלק את רכבו.
קריקטורות נוספות מומלצות:
כותב המאמר הוא אדיר זנגי - סטודנט תואר שני באוניברסיטה העברית בתחום מדעי המדינה - פוליטיקה ודמוקרטיה בישראל. בעל תואר B.A במדעי המדינה ומזרח תיכון ומתמחה בכיר לשעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
















