יום שבת, 25 באוקטובר 2014

אבולה? מפחיד?

מסע התעמולה של התקשורת הישראלית עובד שעות נוספות בכל הנוגע למגיפת האבולה המתפשטת בעולם. נכון, המחלה התפשטה למספר מדינות במערב אפריקה ומספר מדינות נוספות מחוץ ליבשת, אך דרגת הפחד וליבוי הפאניקה של ערוצי התקשורת השונים הגיע לממדים מפלצתיים שאינם סבירים וגורמים לחרדה מיותרת אצל אזרחי המדינה.


בחודשים האחרונים התקשורת הישראלית או כפי שאחדים מכנים אותה "הרשות הרביעית", ניצלה כל הזדמנות לפרסם כתבות עם כותרות ראשיות מאיימות כגון "מגפת האבולה יוצאת משליטה, כפרים שלמים נכחדו" או "אובמה: האבולה היא איום מרכזי על ביטחוננו". אפשר להבין את מצוקת כלי התקשורת בארץ, הרי בלי פאניקה אין כניסות לאתרים ובלי כניסות אין כסף ממפרסמים וללא כל זה התקשורת כפי שאנו מכירים אותה, תפסיק להתקיים.
יותר מזה, ישראל, מדינה מערבית, היא אינה מערב אפריקה. מצבה של מערכת הבריאות בישראל היא מצוינת עם בתי חולים ומוסדות רפואיים מהטובים בעולם. לישראל יש את היכולת להתמודד עם כל איום רפואי, כולל מגפת האבולה.
אך מעבר לליבוי הפאניקה והיכולת של ישראל להתמודד עם המגפה, צריך להבין כי הדרך היחידה להידבק באבולה היא על ידי מגע עם הפרשות של חולה אבולה. כך שאם בזמן האחרון לא נגעתם בהפרשות חולה או לחלופין, קיימתם יחסי מין עם חולה אבולה, אין חשש להידבקות במחלה.

תפקידה של התקשורת היא לסקר את הסביבה, לתת פרשנות ולבדר אותנו. עם מעמדה כרשות הרביעית בישראל, השפעתה ניכרת כמעט בכל תחומי חיינו. לפיכך קיימת ציפייה להראות בגרות ואחריות כלפי לקוחותיהם - אזרחי המדינה. התקשורת צריכה להעביר לנו מידע על המגיפה ולא ליצור בהלה ציבורית על ידי כתבות שלא מתאימות לסטנדרטים עיתונאיים עליהם לומדים בקורס מבוא לתקשורת המונים באוניברסיטה. יש להפסיק להטריד את אזרחי ישראל על ידי כתיבת כותרות קיצוניות ותוכן לא אמין. מגמה זו תעביר מסרים שגויים ותפחית את ערכה של התקשורת בעיני הציבור.

זיו ידוב, ראש ארגון בפתח, כעת נמצא בלימודי תואר M.A במסלול המחקרי באוניברסיטת חיפה בתחום יחסים בינלאומיים, בעל תואר B.A במדעי המדינה וגאוגרפיה. כמו כן היה מתמחה בכיר במסגרת תוכנית טרור ומלחמה בעצימות נמוכה במכון INSS.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה