יום חמישי, 2 באוקטובר 2014

ניסיון אחרון של אבו מאזן להשיג עצמאות פלסטינית

יושב ראש הרשות הפלסטינית עורך כנראה בתקופה זו את המאמץ האחרון שלו להביא להקמת מדינה פלסטינית עצמאית. הסיכויים נגדו, אך יש לו תוכנית ונראה כי הוא מתאמץ מאוד לממשה. כפי שהבטיח אבו מאזן בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, העבירו השבוע הפלסטינים למועצת הביטחון טיוטת הצעה בה הם מבקשים ממועצת הביטחון להכריז על חודש נובמבר 2016 כמועד האחרון לנסיגה של ישראל מגבולות 1967. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ביקשו הפלסטינים מהאו"ם להכריז על ירושלים כבירת שתי המדינות - ישראל ופלסטין - ולפתור את בעיית הפליטים.




מדינות ערב כבר הביעו תמיכה בתוכניתו של אבו מאזן. הפלסטינים חשים בטוחים שלפחות תשע חברות במועצת הביטחון של האו"ם, כולל צרפת, יצביעו בעד התוכנית החדשה של אבו מאזן, מה שיותיר את ארצות הברית בעמדה מביכה של שקילת שימוש בווטו בזמן בו היא נמצאת בברית עם מדינות ערב המתונות נגד קיצוני דאעש במזרח התיכון.

אם ארצות הברית אכן תטיל וטו, אותה הצעת החלטה פלסטינית תוצג להצבעה בפני העצרת הכללית של האו"ם. במקביל, לפי התוכנית של אבו מאזן, ינסו הפלסטינים להצטרף לעשרות ארגונים בינלאומיים ובכך לקבל הכרה נוספת. אם זה לא יילך, אבו מאזן עשוי להשעות את התיאום הביטחוני עם ישראל. כך לפחות לדברי בכירים פלסטינים.


מקורות פלסטיניים ברמאללה אמרו השבוע לאתר אל-מוניטור כי דיפלומטים אמריקנים דוחקים בפלסטינים להימנע מהתוכנית החדשה, לפחות עד לאחר בחירות אמצע הכהונה האמורות להתקיים בארצות הברית בנובמבר. וושינגטון, שעסוקה במלחמתה נגד המדינה האסלאמית (דאעש), לא ממש הספיקה להגיב לתוכניתו של אבו מאזן. את נאומו של אבו מאזן באו"ם, בו הציג את התוכנית והאשים את ישראל ברצח עם, כינו האמריקנים "פרובוקטיבי" ו"חסר תועלת".

עוד לפני נאומו בעצרת האו"ם, אבו מאזן נאם במכללה בניו יורק ובסוף נאומו רמז כי בקרוב יעביר את לפיד השלטון לדור צעיר יותר. "כעת, בגיל 79, אני לא יודע אם אי פעם אחזיק בידיי ואטעם את פרי השלום המתוק. אבל אני יודע בוודאות שהחזקתי בידיי וראיתי בעיניי את זרעי השלום. זרעי השלום הם הפלסטינים, הישראלים והאמריקנים הצעירים", אמר אבו מאזן.

אבו מאזן ללא ספק לא נעשה צעיר מיום ליום והוא לא מתבייש להגיד לאנשים שאינו מתכנן לרוץ שוב לתפקיד יושב ראש הרשות הפלסטינית. לפי הפרשן כותאב, נאומו של אבו מאזן היה נאום של אדם שכנראה הפסיק לנסות לרצות את כולם פרט לעמו. "אין ספק שהוא השמיע את תרועתו האחרונה", כתב הפרשן באל-מוניטור.


הכתבה נכתבה כחלק משיתוף הפעולה עם מגזין החדשני המסכם את המזרח התיכון בשם מידל ניוז.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה